Høsttur til Randøy

Hyttetur av godt gammalt merke!

Fysta helgå i oktober reiste ”den harde kjerne” i Sandnes Fotoklubb, samen med ein avhoppar, på hyttetur te Randøy i Hjelmeland kommune. Me va åtta stykker i alt så reiste innøve på fredag ittemiddag. Sjøl om enkelte i grunnen ville te Fister, så klarte de heldigvis  å legga om kursen sånn at me adle innfant oss  på Breivik Fjordhytter i løbet av kvelden.

Någen reiste tiligt fra Sandnes, og tog någen avstikkare på veien innigjønå. Veret va fint sjøl om det ”blåste stikker og strå”. Me tog forskjellige omveiar: Oddvar og John S. tog veien øve Heiå og traff undertegnede og John B. ved Bjørheimsvatnet. Her skapte vind, vann og sol goe fotomotiv. Denne gjengen reiste og opp veien te Songesand for å se om høstfargane hadde gjort sitt inntog. På Lyngsheiå var det bikkjekaldt i den kraftige vinden, men det blei eindel eksponeringar alligavel. Det va då grunnlaget blei lagt for ei fotohelg i modlys og medvind!

Vel framme i hyttå på Randøy dukket resten av gjengen ittekvert opp, itte å ha tatt någen mer eller mindre tidkrevande snarveier. ”Resten av gjengen” vil sei Gunhild, Rolf, Stig Vidar og Jan.

I hyttå blei det fort varme i peisen. Det ble ein lang og bevinget aften, hvor kommentarane sadd laust, og kom tett som hagl!

Kommentarane va for øvrig ikkje det einaste så kom tett som hagl …………………….

Rolf innførte ”led light district” på Randøy. Dette ga jo øyå et internasjonalt preg!

Kvelden va ikkje øve før langt ud på morgenkvisten. 05.30 va adle vel i seng og bil.

Lørdag formiddag var det et variert program: Shopping, fotografering og sløving.

På ittemiddagen hadde med den seriøse delen av turen. Då kom laptopane fram. Gunhild hadde me seg ein hendige liden MAC. Itillegg te bildebehandling og videoredigering blei og ”duppedittar” vist fram og diskutert.

På lørdagskvelden kom pizzakokken Rolf i arbeid. Hans pizzaer ble skrøyda opp i skyene itte turen te Flørli i fjor. Dette va ikkje tomme ord! Randøyudgaven va og fantastiske!

I og med at me ikkje hadde varme mad på fredagskvelden, blei det to rundar med pizza på lørdagen. John B. tog andre runde, og tryllet også fram et par nydelige pizzaer!

Lørdagskvelden gjekk og så ein røyg med goe trim for lattermusklane. Det blei et stykke ud på syndagsmorningen før adle va  ferige med lørdagskvelden.

Takk for ein herlige tur med ein herlige gjeng!

Geir